Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Dagligdagen

Rummenes funktioner
Vores børnehave er som udgangspunkt funktionsopdelt: 
 
På Krokodillestuen foregår de mere stille aktiviteter, fx forskellige kreative udfoldelser og spil. På denne stue har vi samlet tegnesager, (pusle)spil, og klippe/klistre ting og det meste er frit tilgængeligt for børnene.  
På Ulvestuen har børnene plads til lidt større armbevægelser; her kan bygges med Duplo, Lego og klodser, leges med biler eller fx bygges bus med taburetterne. 
I børnehaven er der etableret hyggekroge til højtlæsning; vi læser gerne bøger i løbet af dagen, så fantasien bliver inspireret og behovet for ro, hygge, snak og nærvær bliver opfyldt.
 
Vi har også et Puderum, som ofte er et af børnenes foretrukne legesteder; rummet er forholdsvis stort, der er plads til fysisk udfoldelse og der er masser af puder og tæpper og en hems, man kan gemme sig i! De fleste børn er vilde med puderummet, måske fordi de her kan lukke døren og lege uforstyrret i mindre grupper, uden der nødvendigvis er voksne i nærheden. I puderummet konstruerer børnene huler og ”bo” af puderne, leger kysseleg, vilde dyr eller brydekamp og arrangere cirkus – eller gymnastikforestillinger. Af og til går der en voksen i puderummet og sætter forskellige bevægelses-lege i gang, hjælper med at styre brydekampe eller bygger en motorikbane op.
 
I mellemgangen mellem Ulvestuen og køkkenet har vi en Duplo togbane. 
Derudover har børnehaven et dejligt køkken og Marianne har ofte børn med i køkkenet til at bage boller, lave julesmåkager, og til at snitte grøntsager eller skrælle æbler. Og sidst, men ikke mindst, har vi også en Lejlighed, hvor børnene kan lave mad på komfuret, lægge dukkerne (og hinanden) til at sove i sengen, og servere lækre måltider ved spisebordet.
Musik fylder i øvrigt meget i vores hverdag; hver dag lyder der toner og sang og guitarspil et eller andet sted i børnehaven. Det kan være efter frokost, i en stille eftermiddagsstund, eller på legepladsen. Sang og musik skaber en god, afslappet og hyggelig stemning, og sang og leg med ord, rim og remser styrker barnets fællesskabsfølelse og sproglige udvikling. 
 
Legepladsen
Vi har en rigtig dejlig legeplads, og da vi lægger stor vægt på udeliv og natur oplevelser, har vi forsøgt at indrette den så alsidigt og inspirerende som muligt for både børn og personale. 
Børnene kan lege i hytten, hvor der også er tegneredskaber og papir. De kan bygge forhindringsbaner og ”bo” af mælkekasser, grave vandkanaler, cykle, gynge, bygge slotte og veje i sandet, lave mudder, spille fodbold og sjippe. Et af skurene er indrettet til værksted og hér har børnene mulighed for at hamre og save. Det er også her man kan male med vandfarver.
I sommerhalvåret har vi hængekøjer som børnene kan slænge sig i og er det rigtig varmt, finder vi vandslangen frem og starter en vandkamp.  
Ca. 1 gang om måneden laver vi bålmad, dvs. at vi sammen med børnene tænder bål og tilbereder suppe, pizza, vafler m.m. over ilden.
 
Vi bruger vores legeplads flittigt, og er ude hver dag fra morgen til sidst på eftermiddagen.