Traditioner

Hvis I har lyst til at få et nærmere indblik i vores hverdag og vores måde at være sammen på, er I meget velkomne til at følge en dag i børnehaven. Det plejer at være hyggeligt og børnene vil nyde og vise jer tilrette på deres domæne.

Hverdagen

Vi er en rigtig ude børnehave. Hver dag er vi på legepladsen fra morgenen og til sidst på eftermiddagen. Om formiddagen er der ofte en mindre gruppe børn indendørs for at lave forskellige inde aktiviteter. Vi spiser også ude når vejret tillader det. Så det stiller naturligvis krav til børnenes overtøj. I vinterhalvåret skal børnene f.eks. have to flyverdragter med hver dag, samt vanter, huer, trøjer osv.

Skoven

En gang om året tager hele børnehaven på skovtursuge i Hørhaven; vi lejer en bus der kører os frem og tilbage. Vi er af sted fra 9-13 i den uge. I skoven oplever vi årstidernes skift, farver, dufte, og lyde og børnene nyder at der er højt til loftet og rigtig go’ plads til fysisk udfoldelse. Vi fanger frøer, klatrer på skrænter, bygger huler, leger ”De tre Bukke-bruse”, tænder bål eller går en tur ned til stranden for at samle sten og kigge på vandet.

Ture ud af huset

Ture ud af huset, hvor alle børn i børnehaven deltager, prioriteres højt og udover turene til Hørhaven, går vi til legepladser i lokalområdet eller ned til Brabrand Søen. Derudover er vi to gange i vinterhalvåret på tur i motorikhallen ved springcenter Århus.

Af og til tager vi også af sted i mindre grupper, fx på biblioteket, på Naturhistorisk Museum eller til diverse arrangementer for børn.

Højtider

Vi fejrer naturligvis højtider som fastelavn, påske og jul. Vi har vores egne traditioner som vi gentager år efter år, fx triller vi æg til påske og op til jul får vi besøg af et par frække Nisser fra Grønland. Det er to livlige drillenisser, som gerne vil hjem og besøge hvert enkelt barn i børnehaven i løbet af december. Vi afholder en lanternefest på legepladsen for børn og forældre med gløgg og julebag. Og for børnene holdes der julefrokost.

Sommerfest

I juni måned inviterer vi forældre og søskende til sommerfest i børnehaven. Festen starter med fælles kaffe og kagebord, og vi har op til festen gerne forberedt en kunstudstilling, en musical eller noget helt tredje, som kan vises frem til gæsterne. Derudover siger vi farvel til de børn der skal starte i skole efter ferien; der bliver holdt afskedstaler og overrakt gaver til dem. Festen sluttes med  spisning af egen medbragt mad.

Bedsteforældredag

Hvert år inviterer vi bedsteforældre til at komme og se deres barnebarns børnehave og hygge sig med eftermiddagskaffe og kage.

Børnefødselsdage

Børnenes fødselsdage fejrer vi stuevis, enten i børnehaven eller hjemme hos jer og vi har gerne en lille hjemmelavet gave til fødselaren.

Derudover har vi ikke en fast tradition i forbindelse med fødselsdage og vi vil gerne lade det være op til hver enkelt familie, hvordan det skal foregå.

I samarbejde med bestyrelsen, er det dog truffet beslutning om, at begrænse børnenes sukkerindtag. Vælger man alligevel at dele en lille slikpose ud, henstiller vi til – af hensyn til de resterende børn i børnehaven - at den bliver delt ud under selve fødselsdagen, så den blive spist inden vi skal ud af døren.

Aktiviteter for de kommende skolebørn

Vi planlægger hvert år en række aktiviteter som er tiltænkt og forbeholdt de kommende skolebørn; nogle varierer fra år til år, det kan fx være forskellige kreative projekter eller en bestemt højtlæsnings-bog. Andre aktiviteter er blevet faste traditioner, som vi gentager år efter år, fx 1. hjælpskursus, fodboldturnering, hvor vi spiller mod de andre børnehaver i Brabrand, cykeltur rundt om Brabrand Søen og besøg på Engdalskolen.

Samarbejde med Engdalskolen
Vores børnehave ligger i Engdalsskolens skoledistrikt, og derfor er det naturligvis den skole vi har mest samarbejde med. Skolen og børnehaven har et fælles ønske om, at gøre skolestarten så god som muligt, både for det enkelte barn og den gruppe af børn der starter i skolen sammen. Derfor afholder skolen og børnehaven hvert år et møde, hvor vi taler om gruppen af kommende skolebørn og om der er særlige hensyn og tage ifht. klassedannelsen.
Derudover deltager mindst én fra børnehavens personale, i skolens informationsmøde for forældre i forbindelse med skoleindskrivningen.
De kommende skolebørn bliver inviteret ned på skolen, hvor de får lov at deltage i en helt almindelig skoledag.